Δρ. Παναγιώτης Πολύζος

Δρ. Παναγιώτης Πολύζος

Ο Γυναικολόγος Μαιευτήρας Παναγιώτης Πολύζος δραστηριοποιείται στο Institute of Life και στην Μονάδα Εξωσωματικής Γονιμοποίησης του Μαιευτηρίου Ιασώ.

Πλήρες Βιογραφικό Ιατρού
pms

Ως  προεμμηνορροϊκό σύνδρομο (PMS) χαρακτηρίζεται η χρονική περίοδος 4-6 ημερών προ της εμμήνου ρύσεως όπου εμφανίζει μεγάλη ποικιλία συμπτωμάτων, όπως εναλλαγές της διάθεσης, ευερέθιστο στήθος, μεγαλύτερη λαχτάρα για φαγητό, κόπωση, νευρικότητα και κατάθλιψη. Υπολογίζεται ότι έως και 3 στις 4 γυναίκες με έμμηνο ρύση έχουν βιώσει κάποια μορφή προεμμηνορροϊκού συνδρόμου κατά την αναπαραγωγική της περίοδο. Τα συμπτώματα τείνουν να επαναλαμβάνονται ολοένα και περισσότερο. Οι  σωματικές και συναισθηματικές αλλαγές που αντιμετωπίζετε κατά το προεμμηνορροϊκό σύνδρομο μπορεί να ποικίλλουν από ελαφρώς αισθητές έως έντονες. Ωστόσο, δεν χρειάζεται να αφήσετε αυτά τα προβλήματα να ελέγχουν τη ζωή σας. Οι θεραπείες και οι προσαρμογές στον τρόπο ζωής μπορούν να σας βοηθήσουν να μειώσετε ή να διαχειριστείτε τα σημεία και τα συμπτώματα του.

Συμπτώματα

  • Ένταση ή άγχος
  • Καταθλιπτική διάθεση
  • Εναλλαγές διάθεσης, θλίψη, ευερεθιστότητα ή θυμός
  • Αλλαγές της όρεξης και μεγαλύτερη λαχτάρα για φαγητό
  • Δυσκολία στον ύπνο (αϋπνία)
  • Κοινωνική απομόνωση
  • Κακή συγκέντρωση
  • Αλλαγή στη λίμπιντο

Φυσικά σημεία και συμπτώματα

  • Πόνος στις αρθρώσεις ή στους μύες
  • Κεφαλαλγία
  • Κόπωση
  • Αύξηση βάρους που σχετίζεται με κατακράτηση υγρών
  • Φούσκωμα στην κοιλιά
  • Ευαισθησία και πόνος στο στήθος
  • Εξάρσεις επιδερμικής ακμής
  • Δυσκοιλιότητα ή διάρροια
  • Δυσανεξία στο αλκοόλ

Ένας  μικρός αριθμός γυναικών με προεμμηνορροϊκό σύνδρομο έχει συμπτώματα σχεδόν κάθε μήνα. Για κάποιες, ο σωματικός πόνος και το συναισθηματικό στρες είναι αρκετά σοβαρά ώστε να επηρεάζουν την καθημερινότητά τους.  Αυτή η μορφή PMS ονομάζεται προεμμηνορροϊκή δυσφορική διαταραχή (PMDD). Τα σημάδια και τα συμπτώματα της PMDD περιλαμβάνουν κατάθλιψη, έντονες εναλλαγές διάθεσης, θυμό, άγχος, αίσθημα υπερέντασης, δυσκολία συγκέντρωσης, ευερεθιστότητα και ένταση.

Πότε θα πρέπει να επισκεφτείτε τον γιατρό σας

Εάν δεν καταφέρνετε να διαχειριστείτε το προεμμηνορροϊκό σύνδρομό σας με μικρές αλλά ουσιαστικές αλλαγές στον τρόπο ζωής και τα συμπτώματα του επηρεάζουν την υγεία και τις καθημερινές σας δραστηριότητες, επισκεφθείτε άμεσα το γιατρό σας.

Αιτίες

Το τι ακριβώς προκαλεί το PMS είναι άγνωστο, αλλά διάφοροι παράγοντες μπορεί να συμβάλλουν καθοριστικά σε αυτό:

  • Κυκλικές ορμονικές αλλαγές

Τα συμπτώματα του προεμμηνορροϊκού συνδρόμου αλλάζουν με τις ορμονικές διακυμάνσεις και εξαφανίζονται με την εγκυμοσύνη και την εμμηνόπαυση.

  • Χημικές αλλαγές στον εγκέφαλο

Οι διακυμάνσεις της σεροτονίνης, μιας χημικής ουσίας του εγκεφάλου (νευροδιαβιβαστής) που πιστεύεται ότι παίζει καθοριστικό ρόλο στον έλεγχο της διάθεσης, θα μπορούσαν να προκαλέσουν συμπτώματα PMS. Ανεπαρκείς ποσότητες σεροτονίνης μπορεί να συμβάλλουν στην προεμμηνορροϊκή κατάθλιψη, καθώς και στην κούραση, την επιθυμία για φαγητό και προβλήματα ύπνου.

  • Κατάθλιψη

Μερικές γυναίκες με σοβαρό προεμμηνορροϊκό σύνδρομο έχουν αδιάγνωστη κατάθλιψη, αν και η κατάθλιψη από μόνη της δεν προκαλεί όλα τα συμπτώματα

Διάγνωση

Δεν υπάρχουν εργαστηριακές εξετάσεις για την επιβεβαίωση  του προεμμηνορροϊκού συνδρόμου. Για να σας βοηθήσει  μπορεί να σας ζητήσει να καταγράψετε τα σημεία και τα συμπτώματά σας σε ένα ημερολόγιο για τουλάχιστον δύο εμμηνορροϊκούς κύκλους. Σημειώστε την ημέρα που θα παρατηρήσετε για πρώτη φορά συμπτώματα PMS, καθώς και την ημέρα που εξαφανίζονται. Φροντίστε επίσης να σημειώσετε τις ημέρες έναρξης και λήξης της περιόδου σας. Ορισμένες καταστάσεις μπορεί να μιμούνται το PMS, συμπεριλαμβανομένου του συνδρόμου χρόνιας κόπωσης, των διαταραχών του θυρεοειδούς και των διαταραχών της διάθεσης, όπως η κατάθλιψη και το άγχος.

Θεραπεία

Για πολλές γυναίκες, οι αλλαγές στον καθημερινό τρόπο ζωής, η διαφοροποίηση της διατροφής και η φυσική άσκηση  μπορούν να βοηθήσουν στην ανακούφιση των συμπτωμάτων του PMS. Αλλά ανάλογα με τη σοβαρότητα και την ένταση  των συμπτωμάτων σας, ο γιατρός σας μπορεί να σας συνταγογραφήσει ένα ή περισσότερα φάρμακα για το σύνδρομο. Η επιτυχία των φαρμάκων στην ανακούφιση των συμπτωμάτων ποικίλλει μεταξύ των γυναικών. Τα φάρμακα που συνταγογραφούνται συνήθως για το προεμμηνορροϊκό σύνδρομο μπορεί να είναι:

Αντικαταθλιπτικά

Οι εκλεκτικοί αναστολείς επαναπρόσληψης σεροτονίνης (SSRIs) – που περιλαμβάνουν φλουοξετίνη (Prozac), παροξετίνη (Paxil, Pexeva), σερτραλίνη (Zoloft) κ.λ.π – έχουν επιτύχει στη μείωση των συμπτωμάτων της διάθεσης. Οι SSRI είναι η θεραπεία πρώτης γραμμής για σοβαρό PMS ή PMDD. Αυτά τα φάρμακα γενικά λαμβάνονται καθημερινά. Αλλά για ορισμένες γυναίκες με PMS, η χρήση αντικαταθλιπτικών μπορεί να περιοριστεί στις δύο εβδομάδες πριν από την έναρξη της εμμήνου ρύσεως.

Μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα (NSAIDs)

Λαμβάνονται πριν ή κατά την έναρξη της περιόδου σας, τα NSAIDs όπως η ιβουπροφαίνη  ή η ναπροξένη μπορούν να ανακουφίσουν τις κράμπες και τη δυσφορία στο στήθος.

Διουρητικά

 Όταν η σωματική άσκηση και ο περιορισμός της πρόσληψης αλατιού δεν αρκούν για να μειώσουν την αύξηση του σωματικού βάρους, το πρήξιμο και το φούσκωμα του προεμμηνορροϊκού συνδρόμου, η λήψη διουρητικών  μπορεί να βοηθήσει το σώμα σας να αποβάλει την υπερβολική κατακράτηση  υγρών μέσω της ούρησης.

Αντισυλληπτικά

Αυτά τα  φάρμακα μπορεί ελεγχόμενα  να ανακουφίσουν από τα συμπτώματα του PMS σε μικρότερες ηλικιακές ομάδες.

Τρόπος ζωής και θεραπείες

Τις περισσότερες φορές μπορείτε να διαχειριστείτε ή να μειώσετε τα συμπτώματα του προεμμηνορροϊκού συνδρόμου κάνοντας μόνη σας αλλαγές στον τρόπο διατροφής, άσκησης και προσέγγισης της καθημερινότητας σας.

  • Τροποποιήστε τη διατροφή σας

Τρώτε μικρότερα, πιο συχνά γεύματα για να μειώσετε το φούσκωμα και την αίσθηση πληρότητας. Περιορίστε το αλάτι και τα αλμυρά τρόφιμα για να μειώσετε το φούσκωμα και την κατακράτηση υγρών. Επιλέξτε τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε σύνθετους υδατάνθρακες, όπως φρούτα, λαχανικά και δημητριακά ολικής αλέσεως. Επιλέξτε τροφές πλούσιες σε ασβέστιο. Εάν δεν μπορείτε να ανεχτείτε τα γαλακτοκομικά προϊόντα ή δεν λαμβάνετε επαρκές ασβέστιο στη διατροφή σας, ένα καθημερινό συμπλήρωμα ασβεστίου μπορεί να σας βοηθήσει. Αποφύγετε την υπερβολική κατανάλωση καφεΐνης και το αλκοόλ.

  • Ενσωματώστε την άσκηση στην καθημερινότητας σας

Ασχοληθείτε με τουλάχιστον 30 λεπτά γρήγορο περπάτημα, ποδηλασία, κολύμπι ή άλλη αερόβια δραστηριότητα τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας. Η τακτική καθημερινή άσκηση μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της γενικής υγείας σας και να ανακουφίσει ορισμένα συμπτώματα, όπως η κόπωση και η καταθλιπτική διάθεση.

  • Μειώστε το άγχος

Κοιμηθείτε πολύ. Πραγματοποιήστε προοδευτική μυϊκή χαλάρωση ή ασκήσεις βαθιάς αναπνοής για να βοηθήσετε στη μείωση των πονοκεφάλων, του άγχους ή των προβλημάτων ύπνου (αϋπνία). Δοκιμάστε γιόγκα ή μασάζ για να χαλαρώσετε και να ανακουφίσετε το άγχος.

Καταγράψτε τα συμπτώματά σας συστηματικά και μεθοδευμένα  για κάποιους μήνες Κρατήστε αρχείο για να προσδιορίσετε τα ερεθίσματα και το χρόνο εμφάνισης των συμπτωμάτων σας. Αυτό θα σας επιτρέψει να παρέμβετε με στρατηγικές εξατομικευμένα που μπορεί να βοηθήσουν στη μείωση τους.

  • Συμπληρώματα βιταμινών

Η λήψη σκευασμάτων με ασβέστιο, μαγνήσιο, βιταμίνη Ε και  βιταμίνη Β6 που κατευνάζουν τα συμπτώματα είναι μια εξαιρετική επιλογή. Επίσης έχει αναφερθεί ανακούφιση των συμπτωμάτων του προεμμηνορροϊκού συνδρόμου με τη χρήση βοτάνων, όπως το γκίνγκο μπιλόμπα, το τζίντζερ, το chasteberry (Vitex agnus) και το έλαιο νυχτολούλουδου (primrose oil).

  • Βελονισμός

Πολλές  γυναίκες αναφέρουν ανακούφιση από τα συμπτώματα μετά από θεραπεία βελονισμού.

H ομοιοπαθητική εναλλακτική θεραπεία έχει προσφέρει επίσης πολύτιμη βοήθεια στο PMS.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα

σαλπιγγογραφία

Σαλπιγγογραφία

Η κλασική σαλπιγγογραφία (ή υστεροσαλπιγγογραφία) είναι μια διαδεδομένη διαγνωστική μη επεμβατική μέθοδος απεικόνισης της μήτρας και των σαλπίγγων που χρησιμοποιείται εδώ και σχεδόν εκατό χρόνια

Δυσμηνόρροια

ΔΥΣΜΗΝΟΡΡΟΙΑ

Ως δυσμηνόρροια χαρακτηρίζουμε τους παρατεταμένους πόνους και κράμπες  στο κάτω μέρος της κοιλιάς και της πυέλου λίγο πριν και κατά τη διάρκεια των πρώτων ημερών

Μίλησαν για τον γιατρό

Κατερινα Καραγκιοζη
Κατερινα Καραγκιοζη
23. Μάρτιος, 2023.
Dr. Nina Markoutsaki
Dr. Nina Markoutsaki
7. Φεβρουάριος, 2023.
Εξαιρετικός γυναικολόγος,up to date με τις νεότερες εξελίξεις στο πεδίο του,ευπρόσιτος κι επεξηγηματικός.Ευγενέστατο και πρόθυμο στην εξυπηρέτηση,το team των συνεργατών του.
pinelopi sanida
pinelopi sanida
2. Aρίλιος, 2022.
Είναι σπουδαίος γιατρός !
Rene L
Rene L
19. Iανουάριος, 2022.
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΛΙΑΡΗ
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΛΙΑΡΗ
15. Oκτώβριος, 2021.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΛΕΓΑ
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΛΕΓΑ
8. Φεβρουάριος, 2021.
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΠΑΥΛΙΔΗ
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΠΑΥΛΙΔΗ
17. Φεβρουάριος, 2020.
Άριστος γιατρός. Γρήγορη και άμεση εξυπηρέτηση, πρόθυμος να ακούσει και να απαντήσει σε όλες τις απορίες. Σύγχρονο και πλήρως εξοπλισμένο ιατρείο.
elpi moy
elpi moy
10. Φεβρουάριος, 2020.
Εξαιρετικός γιατρός, ιατρείο υψηλών προδιαγραφών, άριστο προσωπικό, επαγγελματική φροντίδα.
Εριεττα Κοντακου
Εριεττα Κοντακου
10. Φεβρουάριος, 2020.
Εξαιρετικός γιατρός. Πολύ καλή συνεργασία.
Gina Perimeni
Gina Perimeni
10. Φεβρουάριος, 2020.
ΑΡΙΣΤΑ 10 !!!